Nasihat imam ghozali

            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                   بسم الله الرحمن الرحيم
Sifat utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati.

Yang jauh itu waktu, Yang bersahabat mati, Yang besar itu nafsu , Yang berat itu amanah ,Yang mudah berbuat dosa ,Yang panjang itu amal saleh ,Yang mengagumkan saling memaafkan.

Barangsiapa yang memilih harta dan anak-anaknya dari pada apa yang ada di sisi Allah, niscaya ia rugi dan tertipu dengan kerugian yang amat besar.

Ciri yang membedakan insan dan hewan ialah ilmu. Manusia ialah insan mulia yang mana ia menjadi mulia kerana ilmu, tanpa ilmu mustahil ada kekuatan.


Taqwa ialah menjalankan perintah-perintah Yang Mahakuasa yang Maha Tinggi dan berpaling dari apa yang Yang Mahakuasa telah dilarang.



Sesiapa yang berumur melebihi empat puluh tahun sedangkan kebaikannya masih belum melebihi kejahatannya, maka layaklah ia mempersiapkan dirinya untuk memasuki neraka.

Berani ialah sifat mulia kerana berada di antara pengecut dan membuta tuli.

Kita tidak akan sanggup mengekang amarah dan hawa nafsu secara keseluruhan hingga tidak meninggalkan bekas apapun dalam diri kita. Namun kalau mencoba untuk mengendalikan keduanya dengan cara latihan dan kesungguhan yang kuat, tentu kita akan bisa.

Kamu mesti meyakinkan hati bahawa apa yang Yang Mahakuasa telah menetapkan yang paling sesuai dan paling bermanfaat untuk kamu.


Barang siapa yang meyombongkan diri kepada salah seorang hamba-hamba Allah, sesungguhnya ia telah bertengkar dengan Yang Mahakuasa pada haknya.



Kebahagiaan terletak pada kemenangan memerangi hawa nafsu dan menahan kehendak yang berlebih-lebihan.

Komentar

Postingan Populer